Jednym z najczęstszych problemów klientów banków jest zagubienie karty debetowej lub kredytowej. Nie należy od razu wpadać w panikę – być może karta gdzieś się zwyczajnie zawieruszyła i odnajdzie się po krótkich poszukiwaniach. Jednak jeśli nie mamy pewności, co się z nią stało warto wiedzieć jak postępować w takich sytuacjach. Możliwości ochrony środków na rachunku jest co najmniej kilka. To, który wybierzemy zależy od okoliczności i czasu, a także opcji udostępnionych przez bank w jakim posiadamy konto.
Najczęściej pierwszą myślą jest zastrzeżenie karty – niestety taka operacja kończy jej „życie” a my będziemy musieli poczekać cierpliwie na przesłanie nowej karty, często też za dodatkową opłatą. Jeśli nie wiemy, czy zgubiliśmy kartę, czy ktoś nam ja ukradł można dokonać blokady autoryzacji.
Kiedy zastrzegać kartę?
Jeśli nie ma szans na odzyskanie karty zastrzeżenie to jedyne rozsądne wyjście. Niemniej warto dokładnie przeszukać zakamarki ubrania czy bagażu zanim skontaktujemy się z bankiem i dokonamy zastrzeżenia (to działanie bezpowrotnie – karty nie da się przywrócić nawet gdy się znajdzie). Od razu warto wnioskować na wydanie nowej karty, bo przyjdzie nam na nią trochę poczekać.
Kiedy blokować kartę?
Jeśli karta mogła się zapodziać warto zablokować ją – po znalezieniu możliwe będzie przywrócenie jej funkcjonalności szybko, za pośrednictwem bankowości elektronicznej czy infolinii.
Oczywiście istnieją i inne sposoby ochrony środków zgromadzonych na rachunku – przy płatnościach zbliżeniowych można chociażby zablokować autoryzację (często jednak realizacje płatności nie wymagają dostępu do sieci, więc można narazić swój budżet na straty), ograniczyć limity dla płatności zbliżeniowych czy wypłat dziennych w bankomacie.
Jak widać zastrzeżenie karty to ostateczne wyjście. Zwykle karty odnajdują się po niedługim czasie, więc warto korzystać z innych opisanych tu opcji. Należy podkreślić, że wiele banków, dla wzrostu bezpieczeństwa, umożliwia blokadę osobom trzecim. Zatem gdy znajdziemy kartę warto udać się do najbliższego banku, który będzie wiedział, co dalej z taką kartą zrobić by ochronić interesy klienta. Karty zastrzec można w dowolnym banku, niekoniecznie macierzystym, a także na ogólnej stronie www.zastrzegam.pl lub pod specjalnym numerem telefonu +48 828 828 828.